Speiderens Gjenbruk støtter 1.Lysaker

5 april, 2020 av Thor Gunnar Mathisen
Foreningen Speiderens Gjenbruk ble stiftet av Jan Petterson (Leder i 1.Lysaker) for å støtte lokale speidergrupper og sist men ikke minst for å bidra positivt til miljøet !
Jan så at flere av de gamle speiderhusene og gruppene ble lagt ned og syntes det var utrolig synd at dette flotte tilbudet til barn og unge forsvinner flere steder. Den kunnskapen, verdigrunnlaget og det sosiale samholdet som speiderne bringer til dagens barn og unge er viktig at vi får videreført til de kommende generasjoner. Folk flest blir mer og mer fokusert på et godt miljø hvor også gjenbrukstanken hører med. Dersom du gjenbruker en gjenstand som noen andre ikke trenger lenger så er det både bra for miljøet og for lommeboka. Vår grunntanke er å starte opp og drive gjenbruksbutikker hovedsakelig i asker og bærum hvor alt overskuddet går rett til Speideren !
Vi ønsker i første omgang å bidra til at noen av de gruppene som er blitt lagt ned gjenoppstår og deretter ønsker vi å bidra til alt det gode arbeidet som gjøres for barn og unge hos speiderne og speidersaken. Virksomheten er utelukkende basert på idealisme og frivillig innsats. Ingen involverte mottar noen form for lønn eller annen godtgjørelse for innsatsen. Vi er avhengige av donasjoner av ting og tang du ikke trenger lenger, og på den måten kan du gjøre en god gjerning ved å donere de direkte til gjenbruksbutikken slik at andre kan ha glede av tingene. Gjenbrukstanken er jo i speiderens ånd og det å ta vare på miljøet og fokus på gjenvinning har vært i fokus hos speiderne i mange år.
Vi er utrolig takknemlige for absolutt alle bidrag – små som store !
Dersom du har lyst og kapasitet til å bidra i gjenbruksbutikken med noe arbeidsinnsats eller ønsker arbeidstrening og en god attest for et godt stykke arbeid så ta gjerne kontakt i dag for en liten prat !
Vi har alltid behov for positive ildsjeler som vil bidra med litt innsats.
Les mer ved å klikke på linken her – Speiderens gjenbruk
1.Lysaker har siden oppstart mottatt midler slik at gruppen nå sammen med oppussingen fra Sparebankstiftelsen kan få drift i gruppen igjen. Stor takk til Jan og Speidernes gjenbruk