Medlemmene ved innvielsen av Speiderhuset i Nyveien 2 – 1993

Speidingen kom til Norge allerede i 1908 og ble straks veldig populært. Forbundet ble stiftet i 1911 og da ble det for alvor etablert speidertropper i et system. Tre av de som ble startet det året var 1, 2 og 3. Bærum som da lå under Kristiania Krets. 20.mai 1915 ble 1. og 2. Stabekk stiftet og ganske snart så ble også 3. og 4. Stabekk i tillegg til 1.Jar etablert. Speidingen var populær.

1.Lysaker ble derimot ikke stiftet før 15. september 1951. Det var nok av barn som ville bli medlemmer så 14.juni 1959 ble 2.Lysaker stiftet. Møtelokale på den tiden var ungdomsforeningens lokaler i Fornebu veien 19.

Gruppene drev godt, men i 1961 bare 2 år etter 2.Lysaker ble stiftet ble 1.Lysaker nedlagt. Driften fortsatte med møter i Ungdomsforeningens lokaler til 1977 da gruppen fikk overta bruken av det som nå er Speiderhuset på Strand. Før det hadde det vært tjenestebolig for seilforeningen og før det igjen gartnerboligen.

2.Lysaker hadde en god periode og leide til og med en hytte i skogen ovenfor Burudvann. I 1986 var driften derimot lik null og i 1988 ble den formelt nedlagt.

1.Lysaker stareter opp igjen

1.april 1990 ble 1.Lysaker startet opp igjen av Thor Gunnar Mathisen som prosjektoppgave i Trekløver Gilwell utdanningen. Det hele startet med Småspeidertilbud for 2. og 3. klassinger på Lysaker Skole under Skolefritidsordningen. Anniken Sommerlade ledet flokken, men da gruppen fikk kontakt med Jon-Tore Knoff startet tilbudet også opp for barn fra 4.klasse. Troppen hadde da møter på Strand speiderhus, mens flokken holdt møtene på Lysaker Skole.

I årene etter at speiderhuset i Nyveien ble bygget økte gruppens medlemstall fort fra 20 til over 50. Det ble etterhvert startet Beverspeiding for 1.klassinger i tillegg til flokk, tropp og roverlag.  Gruppen hadde deretter en god og jevn drift, men mange gode opplevelser for medlemmer og familiene. I 2008 var det derimot liten aktivitet, så Thor Gunnar Mathisen som hadde gitt seg i 2002, ble kontaktet og tok tak igjen og fikk opprettholdt driften til 2015/16 da de eldste speiderne var ferdige med videregående skole g det stoppet helt. Dermiot hadde nabogruppen 1.Jar på samme tid, fått midler til oppussing av speiderhuset på Jarbanen. Det ble pusset opp og leid ut til nærmiljøet noe som gjorde at Speidergruppen fikk omtale og intereserte så gruppen startet opp igjen driften. Gruppen er nå i full drift og samme fremgangsplan er tiltenkt 1.Lysaker. Speiderhuset har fått midler og er under oppussing. Så snart det er klart vil aktiviteten starte igjen.