Da 1.Lysaker startet opp igjen i 1990 var det med en forventning om at Speiderhuset på Strand kunne benyttes. Da det viste seg at det ikke helt var tilfelle, kjørte Thor Gunnar Mathisen rundt i nærmiljøet til han fant en mulig plass for å bygge et Speiderhus. Det var tomten i Nyveien 2.

Undersøkelse viste at den tomten var eid av Bærum Kommune. Det ble søkt og inngått avtale om disponering av tomten til bygg av speiderhus. Byggesøknad for å sette opp en brakkerigg med permanent tak ble sendt inn. Behandlingstiden tok tid bla pga mangel på parkeringsplass. Dette ble tilslutt løst ved at man inngikk avtale med Tennisklubben om at det under foreldremøter, etc, skulle gruppens foreldre benytte tennisklubbens parkeringsplass. Byggetillatelse forelå i november 1992.

Speiderhuset i Nyveien 2 bygges

Huset som skulle settes opp besto av 5 arbeidsbrakker som kommunen hadde stående på Kadettangen og som de solgte billig til organisasjoner og foreninger. De ble innkjøpt allerede 1991 og midlertidig lagret på Øvrevoll Galoppbane. I begynnelsen av desember 1992 ble flytting av brakkene bestilt. Man hadde da gravd en grøft rundt der brakkene skulle stå som ble fylt med grus. Oppå der ble det lagt leca blokker og på topp en sammenspikret tre ramme. Grunnen til denne flytende grunnmuren var at halve tomten har tidligere vært søpplefylling og besto derfor av bunnløs masse.

Inne i huset var det mange rom som kunne brukes slik de var, men det var mye arbeid på andre rom. Strøm ble ikke koblet til før dagen før innvielsen 23. april 1993, slik at mye arbeid ble gjort i kulda i løpet av vinteren. Tapetsering av parafinoppvarmede rom var en erfaring man gjorde som ikke fungerte helt bra, da limet ikke festet seg godt nok i kulda. Huset hadde lamper og strøm ferdig lagt i rommene, men de ble koblet sammen og med en ny kurs til kjøkkenet så var det lite elektrisk arbeid.

Tilkoblingen av strøm gikk via bakken. En grøft ble gravd for hånd før man la ned kabel til strøm og telefon. Oppå dem ble det lagt en plastplate før grøften ble fylt igjen. Elverket ville ikke koble på strømmen før hele grøften var gravd igjen så gruppeleder spadde for harde livet mens elverket så på. Tilslutt skrudde de på mot at gruppeleder lovet å fortsette igjengravingen til alt var dekket.

Speiderhuset i Nyveien ble innviet 23. april 1993

1. april 1993 kom Lysaker Skoles musikk korps, kretsen, familier, speiderne, andre samarbeidspartnere og Budstikka til stor feiring og snorklipp.

I årene som kom ble det satt opp skråtak der takstolene ble gitt i gave av Stabekk Lions. Huset ble malt og innvendig ble det ferdigstilt med bla panel i stua. Vann og avløp var det siste som ble koblet til. Pga beliggenheten måtte man grave over 80 meter gjennom hele parken for å få koblet seg til. Minigraver og bobcat ble leid inn så hele arbeidet ble foretatt på dugnad. Når grøften var klar kom rørlegger å gjorde resten. Så måtte grøften fylles igjen og sås til i parken. Den store utfordringen var at glass fra den tidligere søpplefyllingen kom opp i dagen så det ble plukking av glass og søppel i mange uker. Kostnadene for vann og avløp ble nærmere 100 000 kroner slik at gruppen måtte ta opp lån for å klare utgiftene.

Foreldrerådet gjorde en kjempe innsats med å få inntektsbringende tiltak. Det ble pakking av reklame gjenstander, vareopptellinger, utdelinger av programmer, vaffel og kakeslag, lotterier, m.m. I oppstarten ble det også solgt støtteaksjer og gitt gaver til gruppen fra både firmaer og andre organisasjoner.

Bilder fra byggingen med tekst

Bildene nedenfor er fra hvordan det var fra 1993 til 2019

Slik er det nå